Voor alle Corel Paint Shop Pro programma"s.

Ik heb deze les in stapjes geschreven om daar een beter overzicht op te hebben.

© Een tutorial van Gerard Lenting

Koning Kikker.




***  Neem deze pen mee om te weten waar je gebleven bent.  ***


Download hier je benodigheden voor deze les.
Materiaal  
Filter: Fiters Unlimited1  
Filter: Filter Factory Gallery 'F'  
Installatie filterfactory  

In de Materialen vind u het onderstaande

Selecties: > Achterpoten.sel > Lichaam.sel > Hoofd.sel > Voorpoten.sel
Cape1.sel en Cape2.sel
Na het uitpakken van de Materialen map zip
Plaats deze bestandjes in je Paint Shop Pro > Selecties map

PSP bestandjes: Oog.ps en Kroon.psp
Deze mogen op een willekeurige plek staan

Filter: Filter Factory Gallery F
Het Filter moet worden geïnstalleerd In Filters Unlimited
Deze map vind je bij je Paint Shop Pro > Insteekfilters

Stap 1
Bestand > Nieuw > Nieuwe afbeelding
Breedte 400
Hoogte 350
Transparant en 16 miljoen kleuren ( 24bits )
Voorgrondkleur > #144F13
Achtergrondkleur > #00C000
Zet je kleuren op > Verloop



Stap 2
Geef je laag in het lagenpalet ( Laag ) de naam Achterpoten
Klik met je Rechtermuisknop op Raster > en maak de keuze Naam wijzigen



Stap 3
Laad nu eerste selectie inladen
Selecties > laden/opslaan > Selectie laden van schijf > Achterpoten.sel



Stap 4
Vul de selectie met je Verloop
Met het Vulbusje



Stap 5
Nu gaan we de kleur nog een beetje egaliseren
Effecten > Textuureffecten > Ruw leer Toevoegen en stel het bereik in op > 5



Stap 6
Effecten > 3D-effecten > Afschuining naar binnen
Zie instellingen:



Stap 7
Selecties > Niets selecteren

Stap 8
Lagen > Nieuwe rasterlaag > geef deze de naam > Lichaam



Stap 9
Laad nu de tweede selectie in
Selecties > Laden van schijf > Lichaam.sel



Stap 10
Vul de selectie met je Verloop
Met het Vulbusje



Stap 11
Nu gaan we de kleur nog een beetje egaliseren
Effecten > Textuureffecten > Ruw leer Toevoegen en stel Onscherpte in op > 5



Stap 12
Een kikker is niet alleen maar een plat plaatje
Dus gaan we hem nog een beetje ronder maken
Dit doen we d.m.v.
Effecten > 3D-effecten > Afschuining naar binnen
Zie instellingen:



Stap 13
Selecties > Niets selecteren

Stap 14
Lagen > Nieuwe rasterlaag aan en geef deze de naam > Hoofd



Stap 15
Laad vervolgens de derde selectie in.
Selecties > Laden van schijf > Hoofd.sel



Stap 16

Vul de selectie met je Verloop
Met het Vulbusje



Stap 17
Nu gaan we de kleur nog een beetje egaliseren
Effecten > Textuureffecten > Ruw leer Toevoegen en stel het bereik in op > 5



Stap 18
Effecten > 3D-effecten > Afschuining naar binnen
Zie instellingen:



Stap 19
Selecties > Niets selecteren

Stap 20
Maak nogmaals een
Lagen > Nieuwe rasterlaag aan en geef deze de naam > Voorpoten



Stap 21
Laad vervolgens de vierde selectie in
Selecties - Laden van schijf > Voorpoten.sel



Stap 22

Vul de selectie met je Verloop
Met het Vulbusje



Stap 23
Nu gaan we de kleur nog een beetje egaliseren
Effecten > Textuureffecten > Ruw leer Toevoegen en stel het bereik in op > 5



Stap 24
Effecten > 3D-effecten > Afschuining naar binnen
Zie instellingen:



Stap 25
Selecties > Niets selecteren

Stap 26
Voorgrond ) lichte tint > #FF8787
Achtergrond donkere tint > #FC1818

Stap 27
Lagen > Nieuwe rasterlaag aanmaken en geef deze de naam > Cape_1

Stap 28
Selecties > Selectie laden/opslaan > Selectie Laden vanaf schijf > Cape1.sel



Stap 29

Vul de selectie met je Verloop
Met het Vulbusje



Stap 30
Nu een mooi effect aan de Cape geven en dat doen we als volgt

Stap 31
Effecten > 3D-effecten > Afschuining naar binnen
Zie instellingen:



Stap 32
Selecties > Niets selecteren

Stap 33
Lagen > Nieuwe rasterlaag > geef deze de naam > Cape2

Stap 34
Zet nu je lichte tint (voorgrond) op wit

Stap 35
Selecties > Laden van schijf > Cape2.sel



Stap 36
Vul de Selectie met Wit



Stap 37
Effecten > Textuureffecten > Sculptuur met de volgende instellingen:



Stap 38
Effecten > 3D-effecten > Afschuining naar binnen
Zie instellingen:



Stap 39
Selecties > Niets selecteren

Stap 40
Betsand > Open > Afbeelding oog
Kopieeren > Plakken als nieuwe laag > op je kikker
Verplaats deze met je verplaatsingtool



Stap 41
Geef deze > rasterlaag de naam > Oog_links



Stap 42
Linkeroog op de kikker



Stap 43
Lagen > Dupliceer nu de laag
Rechtermuisknop op de laag van je Oog te klikken



Stap 44
Afbeelding > Spiegelen, en schuif met je verplaatsingtool
Het Oog naar de juiste plaats als rechteroog



Stap 45
Een kikker zonder Mondje en Neusje dat kan natuurlijk niet

Stap 46
Voorgrondkleur > #144F13
Achtergrondkleur > #DCEBD7
Zet je kleuren op > Verloop

Stap 47
Draai nu wel het Verloop om Omkeren



Stap 48
Lagen > Nieuwe laag aan, en pak je basisvormentool
Zie afbeelding



Stap 49

Teken nu voor de mond een mooi ovaaltje



Stap 50
Lagen > Nieuwe laag aan voor het Neusje
Pak hiervoor je penseeltool
Zie Afbeelding



Stap 51

Zet nu voor het Neusje twee stippen net boven de mond



Stap 52
Als laatste zetten we de Kroon op bij de Koning Kikker
Bestand > Openen > Kroon > Kopieren > Plakken > als Nieuwe laag

Stap 53
Verplaats de kroon met je verplaatsingtool
over het linkeroog



Stap 54
Schuif de laag met de kroon in je lagenpallet nu tot onder je laag van het hoofd





Stap 55
Lagen samenvoegen > zichtbare lagen samenvoegen

Stap 56
Dan kun je de kikker ook nog voor een ander plaatje gebruiken.
In je plaatjespenseel opslaan
Dan kan je hem later nogmaals gebruiken
Maar dan als tube



Stap 57
Wanneer je een afbeelding verkleint
Moet je altijd om een goed resultaat te behouden
Doe dan
Effecten > Verscherpen > Verscherpen

Stap 58
Bestand > Expoteren > Opslaan als GIF-optimalisatie

© Gerard Lenting

Ik hoop dat ik het allemaal duidelijk heb uitgelegd
mochten er toch nog vragen zijn, dan hoor ik het graag !

   

Email Gerard Lenting

© Gerard Lenting All rights reserved